Nakon "Micubišija", u Kini jednu od svojih fabrika zatvara i japanski "Nisan", a iz te mnogoljudne zemlje se povlače i druge japanske fabrike, koje su funkcionisale kao snabdevači proizvođača automobila.
Kineski proizvođači električnih automobila toliko su brojni i konkurentni da se tradicionalni strani proizvođači vozila sa motorima na unutrašnje sagorevanje, uprkos ulaganjima u hibridizaciju i elektrifikaciju, sve teže snalaze na kineskom tržištu.
Čuveni japanski giganti automobilske industrije dobar su pokazatelj tog trenda. Naime, krajem leta prošle godine japanska kompanija "Micubiši" objavila je povlačenje iz svoje jedine fabrike u Kini u Hunanu, dok je krajem prošlog meseca i "Nisan" najavio zatvaranje jednog od svojih postrojenja u Kini u Čangdžou.
Pošto je u Kini dolazak stranih automobilskih kompanija na domaće tržište dugo bio uslovljen ulaganjem u formiranje zajedničkog preduzeća sa nekom od domaćih fabrika, povlačenje stranih auto proizvođača obično u praksi znači ustupanje sopstvenog vlasničkog udela u zajedničkom preduzeću domaćoj kineskoj kompaniji: kada je "Micubiši" u pitanju to je kineski "GAC", a u slučaju "Nisana" to je "Dongfeng".
Inače, od januara do juna, prenose mediji u Zemlji izlazećeg sunca, vodeća japanska trojka "Tojota", "Nisan" i "Honda" prodala je u Kini 1,54 miliona vozila, što je za 13 posto manje nego u istom periodu prošle godine.
Novi udarac
Novi veliki udarac za poslovanje japanskih proaizvođača automobila u Kini je vest da se iz te zemlje dobrim delom povlači japanska čeličana "Nippon steel", koja je, iako je i dalje u plusu, ocenila da više nema prostora za rast i napredak u najmonogoljudnijoj zemlji sveta.
"Nippon steel" posluje na kineskom tršištu već dve decenije i njene glavne mušterije su upravo bile fabrike japanskih auto proizvođača u Kini.
Ta velika japanska kompanija, koja je u Kini proizvodila 3,6 miliona tona čelika godišnje, objavila je ove nedelje da se povlači iz zajedničkog preduzeća sa domaćom fabrikom "Baosteel", što praktično znači da će njena proizvodnja u Kini opasti za čitavih 70 posto. Naime, zajedničko preduzeće "Baosteelu-Nippon steel" produkovalo je 2,6 miliona tona, dok je za preostalih milion tona čelika odgovorna fabrika "Nippon steel" u Vuhanu, koja do daljnjeg nastavlja da radi u nepromenjenom režimu.
Izrada najkvalitetnijeg čelika
Osnovni razlozi za povlačenje te japanske čeličane iz Kine su, dakle, pad prodaje i povlačenje japanskih proizvođača automobila, ali i činjenica da su kineske kompanije u međuvremenu osvojile tehnologije za izradu najkvalitetnijeg čelika koju je "Nippon steel" svojevremeno doneo u Kinu i zahvaljujući kojoj je izvesno vreme imao i poseban status na kineskom tržištu.
Sigurno je da poslovanje otežavaju i društvena situacija u kojoj se kinesko stanovništvo sve više usteže da troši i odlučuje za štednju i geopolitičke trzavice između SAD i njenih vojnopolitičkih saveznika (među kojima je i Japan) i Kine, koje generišu atmosferu neizvesnosti i straha.
Japanska kompanija će svoje deonice u zajedničkom preduzeću prodati
svom kineskim partneru "Baosteelu" za oko 240 miliona dolara i bolju,
profitabilniju budućnost probati da nađe na indijskom i američkom
tržištu.